Emocije i Forex

Forex   Osnove Forexa   Osnovni grafikoni   Rječnik pojmova   Radno vrijeme   Forex primjeri   Prekonoćna kamata   Svjetske valute   Forex tehnike   Forex platforme   Prijevara   Vijesti   Forex software   Povijest novca   Izdavanje novca   Forex i Brexit   Forex iskustva > Forex 2022 | Forex 2021 | Forex 2020 | Forex 2019 | Emocije | Forex 2018   Pandemija   Špekulacije   Veze

Ovdje bih želio da vam prenesem neka svoja iskustva i razmišljanja u vezi s emocijama koje utječu na nas u trgovanju i koje bi se trebalo naučiti kontrolirati. Kod donošenja odluka bi trebalo biti hladan kao špricer, kako se to u Zagorju kaže, ali to nije uvijek lako. Nakon dugogodišnjeg iskustava još uvijek mi se prečesto dogodi da uradim nešto nepromišljeno pod pritiskom emocija. Evo jednog mog iskustva s jednom pozicijom koje pokazuje kako osjećaji mogu uvjetovati naše odluke. Dozvolite mi da budem malo opširniji i da opišem i događaje koje nemaju direktne veze s temom članka.

Krajem ožujka mjeseca ove godine (2019.) krenuo sam sa suprugom na jedno dugačko putovanje od 3 tjedna u jednoj azijskoj zemlji. Dva tjedna na putovanju i tjedan dana odmora na jednom zagubljenom otoku u Indijskom oceanu. Bilo bi mi drago izjaviti ovdje da sam putovanje platio s novcem zarađenim preko Forexa, ali to ne bi bila istina: samo jedan manji dio sredstava je došao s te strane. Kada krenem na odmor nastojim sve ono što je uobičajeno ostaviti iza sebe: posao, hobi, uključujući i Internet. Za mene je odmor prije svega promjena ritma i navika. Moram naglasiti da ne posjedujem smartphone (nisam nikada imao niti obični mobitel) i nisam od onih koji vise na Facebook-u ili Instagramu. Za vrijeme putovanja se usredotočim na ambijent koji me okružuje, na ljude i njihovo ponašanje i običaje, na egzotična jela i slično.

Kada smo došli na otok, na pravi odmor, ritam je bio puno usporeniji. Ustajanje i kava na terasi bungalova u sred džungle, doručak, kupanje, ručak, kupanje, aperitiv prije večere, pa zatim večera i na kraju spavanje. Uz to me je pratila i knjiga koju sam sa sobom ponio. Jedino mjesto gdje je postojala wi-fi veza je bila recepcija i obližnji bar. Nakon 2 dana, zamolio sam suprugu da li mogu pogledati kako stoje moje pozicije na Forexu. Ona se ne odvaja od Smartphonea i kada smo na putovanjima svaki dana postavlja slike s mjesta koje smo posjetili. Otvorim moj račun i sa zadovoljstvom ustanovim da se je jedna pozicija zatvorila sama s profitom. Sada kada sam imao nešto slobodnih novaca, odlučio sam da otvorim odmah jednu drugu.

Dao sam naredbu da se proda par USDTRY (američki dolar – turska lira) kada dostigne vrijednost od 5,6500. Bilo je to 5. travanj (petak) i vrijednost se kretala oko 5,6200, znači nedostajalo je jako malo da se pozicija otvori. Bio sam previše nestrpljiv. Prethodnih dana vrijednost je rasla i bilo me je strah da ne počne padati. Ako postavim naredbu previše visoko, u tom slučaju bih izgubio priliku da prodam po dobroj cijeni, kako sam u tom trenutku ocjenjivao stanje. Ispalo je da je u ponedjeljak dolar počeo jako rasti i pozicija je otvorena stvarajući odmah nekoliko posto gubitka. Navodim, zbog lakšeg razumijevanja, da sam koristi polugu puta 10. Odmah sam povisio granicu "Zaustavi gubitak", da bih imao sigurnost od brzog zatvaranja s gubitkom.

Forex trgovanje valutama

Putovanje je u međuvremenu završilo, ali je vrijednost i dalje snažno rasla. Negdje oko sredine svibnja je dostignuta najviša cijena od 6,2445, 10,5% više od mog otvaranja. Kada se to pomnoži s polugom 10, dobije se da sam gubio preko 100% vrijednosti. Na sreću "Zaustavi gubitak" je bio dovoljno visok da i dalje drži poziciju otvorenom. Zatim je grafikon krenuo silaznim tokom i ja sam lagano odahnuo. Tako sam stigao do 5 lipnja kada se je vrijednost gotovo izjednačila s cijenom otvaranja, a onda je opet odskočila prema gore.

Važno je naglasiti da je pozicija davala svakodnevno pozitivnu prekonoćnu kamatu i da sam već u tom trenutku imao dobru zaradu na tome. Mogao sam si priuštiti da zatvorim operaciju s gubitkom, ali da ukupno ipak ima određenu zaradu. Svi ovi jaki pomaci koje možete vidjeti na donjem dijagramu su bili uzrokovani činjenicom da je turski predsjednik smijenio predsjednika centralne banke i postavio na njegovo mjesto jednog koji je bio spreman voditi financijsku politiku prema želji predsjednika. To je izazvalo sve ove potrese. Bilo me je strah da se opet nešto slično ne dogodi i da izađem iz područja gdje sam još uvijek pozitivan, uzevši u obzir i zaradu od prekonoćne kamate.

Kretanje valutnog para USDTRY od veljače do lipnja 2019.

Na kraju je stigao 24. lipanj i ja sam odlučio ručno zatvoriti poziciju. Gubitak na poziciji je bio -18,48% (podsjećam da je poluga bila 10), ali sam u ova 2 i pol mjeseca dostigao zaradu na prekonoćnoj kamati od 45,08%. Konačni rezultat je bio dobitak od 26,6%: sve u svemu sam bio zadovoljan. Kako se vidi iz gornjeg dijagrama, koji sam namjerno prekinuo 3 dana iza zatvaranja, vrijednost je ostala viša od moje prodajne i prilično konstantna. Čestitao sam si jer sam izabrao dobar kompromis kod zatvaranja. Ispod donosim isti grafikon pomaknut na desno, do dana kada pišem ovaj tekst (pred kraj kolovoza). Iz njega se vidi da je dolar nastavio padati i da sam uz malo strpljenja moga ne samo izbjeći gubitak, nego i dobro zaraditi.

Kretanje valutnog para USDTRY od travnja do kolovoza 2019.

Ovdje su prisutna dva psihološka trenutka s kojima se često osobno susrećem:

1) Žurba da se otvori pozicija da se ne bi izgubila dobra prilika.
Pretpostavimo da cijena raste i da želim prodati. Idealno je prodati na vrhu grafikona, trenutak prije nego što linija počne padati. U određenom trenutku moj instinkt mi kaže da će početi padati i ja prodam direktno, bez naredbe. Problem je što nije rečeno da je vrh dostignut. U biti je pravi problem što vrh može biti jako daleko i u par sati se može naći u situaciji s velikim gubitkom. U moj podsjetnik sam zapisao: otvaraj uvijek preko naredbe, najmanje 50 pipsa više ili manje od trenutne vrijednosti. Savjet je dobar, ali je problem da ga ne poslušam uvijek. Zaključio bih: bolje je izgubiti potencijalnu priliku za dobro otvaranje nego loše otvoriti poziciju koja u budućnosti može donijeti velike probleme i gubitke.

2) Nestrpljenje da se zatvori pozicija iz straha da se trend ne promijeni i ne ode u negativno područje.
Često se događa da se pozicija nalazi u za nas pozitivnom području, ali jako varira pa nismo sigurni hoće li se nastaviti u za nas pozitivnom smjeru, ili će otići u gubitak. Tu mi se često događa da brzo zatvorim s malim dobitkom, a nakon toga vidim da sam, uz malo strpljenja, mogao ostvariti puno veći profit. Na kraju mi je žao, ali objektivno gledajući sam preduprijedio potencijalni gubitak jer je trend mogao postati negativan.

Sve je stvar iskustva i autokontrole. Nisu naši stari bez osnove govorili: